Zeilen naar Portugal - Reisverslag uit Pornichet, Frankrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu Zeilen naar Portugal - Reisverslag uit Pornichet, Frankrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu

Door: Nico de Vries

Blijf op de hoogte en volg Nico

03 Augustus 2017 | Frankrijk, Pornichet

REISBLOG 6: Zeilen naar Portugal.
zaterdag 29 juli 2017: Loctudy.
Weer een dag verwaaid. In de haven merk je niet zoveel van de wind.
Boodschappen gedaan bij Carrefour. Omdat Carrefour ook in België verkoopt staat op de verpakking ook de Nederlandse tekst.
’s Middags met de laptop naar het restaurant in de haven gegaan. Daar is een goede internet verbinding. En, eindelijk kon ik het volgende blog zenden.
Niet veel gedaan vandaag. Gelezen in het boek over Bernard geschreven door Annejet van der Zijl. Het boek boeit soms maar is ook een beetje langdradig.
De vouwfiets is weer opgevouwen en in de bakskist gedaan.
Morgen willen we naar jachthaven Port Haliguen op het schiereiland Quiberon. We vertrekken vroeg want het is een tocht van 53 zeemijlen. Vanuit deze haven willen we naar Pornichet en dan vermoedelijk naar Ile d’Yeu. Vanaf dit eiland willen we de oversteek wagen naar Noord Spanje. Naar Gyon is het een afstand van 250 zeemijlen. Dat wordt een tocht van meerdere dagen!
Hoewel we steeds zuidelijker geraken wil het weer nog niet erg meewerken. In Nederland is het weer beter. Ik hoop dat daarin spoedig verbetering komt. Trouwens, vorig jaar in Schotland was het kouder en natter.
Zondag 30 juli 2017: Loctudy – Port Haliguen / Quiberon.
We staan om zes uur op omdat we vroeg willen vertrekken. De faciliteiten in Loctudy zijn ver weg, het douchen duurt daardoor langer.
Na het ontbijt moet ook de Küchenbude nog worden opgevouwen. Uiteindelijk vertrekken we om 8.15 uur voor een lange tocht van 55 zeemijlen.
Bij het opstaan is het weer helder, het lijkt een mooie dag te worden. In de jachthaven is het windstil maar eenmaal op zee is er voldoende wind om te zeilen.
Tot en met Iles de Glénan is het bijna onbewolkt maar na de passage ervan wordt het bewolkt. Eventjes gaat het regenen. Dat had ook weer zijn voordeel want er volgde meer wind. Het duurde desondanks lang voordat we het eiland Belle Isle voorbij waren.
Het ronden van het schiereiland Quiberon was een beetje tricky. Bij laag water is het goed de juiste tonnen te volgen want op dit moment was het laag water.
De jachthaven Port Haliguen op Quiberon is 24 h bereikbaar, dat is gemakkelijk.
Om 18.15 uur varen we door de ingang. Het is druk in deze haven, we moeten in pakketjes liggen. Na het melden bij het havenkantoor zoeken we een pizzeria op.
We blijven twee nachten in deze jachthaven.
Maandag 31 juli 2017: Quiberon.
Het weer is beter, korte broekenweer. Het laatste (derde) schip in “ons” pakketje vertrekt. Dat duurt erg lang want er zijn vrouwen aan boord. De schipper zegt dat ze moeten opschieten en ze komen hollend over de kade. Wij vertrekken ook van deze plek en verhalen naar een plekje aan een vinger-pier. De kans is anders groot dat er weer een ander schip aan ons schip vastmaakt en dat kan problemen geven als je ’s morgens vroeg wilt vertrekken.
Met de vouwfiets cross ik naar het stadje Quiberon. Het is er erg toeristisch. In de buurt zijn er zeven campings. Ook het water is warmer, het strand is vol.
Bij een drogist koop ik zalf voor een koortslip. Ik heb er een beetje last van en het mag niet erger worden.
Ik maak een wandeling door het centrum en fiets later door naar Port Maria. Dat is de andere haven van Quiberon waar de ferry naar Belle Isle vertrekt. Aan het einde van de pier gekeken naar de vissersschepen die hun lading aan wal brengen.
In het haventje liggen enkele kleine zeilscheepjes. Voor overnachting is het niet geschikt.
Skipper en kok Hans besluit ’s avonds om crêpes te maken, met succes.
Hij kookt graag en ik doe de afwas.
De internetverbinding is ook hier niet optimaal. ’s Morgens als er veel schepen zijn vertrokken is het mogelijk om de weersites te raadplegen.
Morgen gaan we naar Pornichet. De afstand is naar mijn schatting 35 zeemijlen. Niet ver, maar we gaan vroeg op stap want het vakantieseizoen is gestart in Frankrijk. Het kan druk worden in de jachthavens. We blijven er twee nachten omdat het woensdag weer hard waait. Donderdag zeilen we naar Ile ‘d Yeu. Vanaf dit eiland willen we de oversteek naar Zuid-Spanje maken. Over de Golf van Biskaje. De diepte is er meer dan 4000 meter waardoor er een andere golfslag ontstaat.
Dinsdag 1 augustus 2017: Quiberon – Pornichet.
Om half zeven opgestaan. Om kwart over negen vertrokken. Waarom duurt de voorbereiding zo lang? 1e: de doucheruimtes zijn erg ver van onze ligplaats 2e: de skipper is erg nauwkeurig 3e: we moesten vooraf tanken.
Maar niet getreurd; het weer is uitstekend, het zeilpak gaat niet aan.
Er is echter in het begin te weinig wind om te zeilen.
We zeilen de eilandjes Houat en Hoedic voorbij. Jammer, ik had ze graag willen bezoeken maar skipper Hans is geen boeienmens! Het voortdurend bewegen van het schip, geen internet en geen bewegingsruimte, het zint hem niet.
Na het laatste eilandje is er genoeg wind voor het lichtweerzeil. De motor kan uit terwijl we een voortgang tot 5 knopen hebben.
Tegen vieren bereiken we Pornichet. Men verwijst ons naar een te kleine ligplaats. Het is erg moeilijk om er vast te maken en weer te vertrekken. De havenmeester geeft ons een betere plek waar we bovendien erg beschut liggen.
Na ons te hebben gemeld bij het havenkantoor verkennen we Pornichet. De kustlijn van Pornichet is als de Belgische kust. Veel blokken beton met appartementen. Voorlopig boeit Pornichet niet. Omdat het morgen te hard waait blijven we er een dag liggen. Wellicht heeft de plaats meer te bieden.
Woensdag 2 aug. 2017: Pornichet.
In de loop van de morgen naar het havengebouw gegaan want daar kun je op het internet.
De juffrouw aan de balie verwijst ons voor de boodschappen naar Intermarché. Via Google Maps vinden we de weg. Ik ga met de fiets en Hans loopt.
Boodschappen doen met skipper Hans vind ik een crime. Hij is nauwkeurig als een Zwitsers uurwerk. Hij moet van ieder artikel het naadje van de kous weten. Hoeveel vet, hoe is de voedingswaarde, wat kost het per Kg?
Het mag beslist geen merkartikel zijn, alleen basis is goed. Merkartikelen zijn te duur!
Het gevolg is dat we meerdere minuten voor een schap staan. Ik heb geduld, maar ben zelf gewend om snel te beslissen. Vet, voedingswaarde en de prijs vind ik minder belangrijk.
Wellicht beslis ik te gemakkelijk.
Hans legt uit waarom hij iets koopt en vraagt telkens: “Weisst du wieso?” Daarna volgt een uitleg. Zijn mooiste gezegde vind ik ”Moment schnell”. Hoe snel kan een moment zijn?
Ik onderga het, want het is een goede, vriendelijke man.
Zijn nauwkeurigheid en voorzichtigheid onder het zeilen is voor mij een voorbeeld!
Ik was te driest en maakte in het verleden te veel fouten!
Na de boodschappen door Pornichet gefietst. Pornichet is een fietsvriendelijke gemeente. Er zijn veel fietspaden. Echter, het stadje is niet erg bijzonder. Veel hoge woonblokken en een deel oude stad. Bovendien is het bewolkt, geen weer om te fotograferen.
Morgen zeilen we naar Ile ‘d Yeu. Eindelijk weer een eiland, nummer 113 op mijn lijst!
Daarna volgt de oversteek naar Gyon, Noord-Spanje!
Donderdag 3 augustus 2017: Pornichet – Ile d’Yeu.
We willen op tijd op het eiland Ile d’Yeu aankomen want het is een geliefde bestemming. Daarom staan we om 7 uur op en kunnen reeds om 9 uur vertrekken.
Als we uit de baai voor Pornichet zijn kunnen we de zeilen hijsen. Het eerste deel van onze reis moeten we scherp aan de wind zeilen. Niet de snelste manier om te zeilen vooral als de golfhoogte 2,2 meter is. De Libertine wordt door de hoge golven als het ware tegengehouden. De tweede helft van de reis kunnen we ruimer zeilen en hebben we de stroom mee. De gemiddelde snelheid stijgt. Om drie uur ’s middags zijn we in Port Joinville van Ile d’Yeu. Ongeveer 34 mijl hebben we afgelegd. We worden naar onze ligplaats begeleid door een medewerker van de jachthaven. Het is één van de laatste ligplaatsen aan een vinger-pier. Later moeten de schepen in pakketjes liggen.
We melden ons bij het havenkantoor en betalen 66 Euro voor twee nachten. Zoveel hebben we tot nu toe nog niet betaald.
Het weer is goed voor het maken van foto’s. De fiets wordt uit de bakskist gehaald en ik verken een groot deel van het eiland.
Misschien is dit verslag twee keer verzonden, mijn excuses.
Ook was het niet mogelijk de locatie in te vullen, ik kom steeds in Canada uit.

• 08 Augustus 2017 - 12:17

Kleis Willemstein:

Wederom bedankt voor je goede verslag Nico. Ik vind het wel bijzonder dat jij, die ik toch meen te kennen als evenwichtig en rustig, jezelf als "te driest persoon" omschrijft.

Trouwens, ook wij zijn op reis geweest. Een hele dag met de trein en wel naar Deventer. Je bent dus niet de enige die spannende dingen beleeft.
    Een hartelijke groet uit Zevenbergen

Kleis