Zeilen naar Portugal - Reisverslag uit A Coruña, Spanje van Nico Vries - WaarBenJij.nu Zeilen naar Portugal - Reisverslag uit A Coruña, Spanje van Nico Vries - WaarBenJij.nu

Door: Nico de Vries

Blijf op de hoogte en volg Nico

15 Augustus 2017 | Spanje, A Coruña

REISBLOG 8, zeilen naar Portugal
woensdag 9 augustus 2017: Gijón.
Boodschappen gedaan in de favoriete winkel van Hans: Lidl. Ik moet zeggen dat deze winkels er beter uitzien dan enkele jaren geleden.
In de loop van de middag op de vouwfiets Gijón verder verkent. Het is een grote stad waar naar vele toeristen komen. Ze laten zich allen fotograferen onder een kunstwerk met de naam Gijón. Ik fotografeer vooral in het havengebied.
Het winkelcentrum is ontzettend groot en druk. Te druk volgens mij. Ik ben liever op een klein eiland. In het centrum ontmoet ik weer het Belgisch echtpaar uit Gent. Zij vliegen zondag terug naar België en laten hun schip enige tijd achter.
Het weer is iets verbeterd, er komt een hogedruk gebied deze kant op. Het wordt nog beter
Aan het begin van onze pier doet een “clown” rare kunstjes op zijn fiets. Heel veel kleine kinderen zitten in een grote kring gebiologeerd naar hem te kijken.
donderdag 10 augustus 2017: Gijón.
Vanmorgen Judith gebeld en gefeliciteerd, ze is 45 geworden. Zij heeft een vakantie fietsend doorgebracht in Noord Spanje. Het viel haar op dat Noord Spanje en Nederland ongeveer hetzelfde klimaat hebben.
Samen met de skipper enige kleine karweitjes uitgevoerd.
’s Middags weer op de vouwfiets gesprongen en weer enkele foto’s geschoten. Het weer is beter, meer geschikt om te fotograferen. Eigenlijk heb ik al veel van Gijón gezien, het verrast me niet meer. Het is een gigantische stad met 250.000 inwoners. Er komen veel toeristen.
Er zijn goede fietspaden rondom de binnenstad. In de binnenstad is het fietsen lastig vanwege de vele toeristen en de vele wegen voor eenrichtingsverkeer.
Morgen zeilen we naar Ribadeo, de afstand is ongeveer 63 zeemijlen. Als we ’s morgens vroeg vertrekken zullen we er ongeveer 12 uur later aankomen.
Vrijdag 11 augustus 2017: Gijón – Ribadeo.
Om 6 uur opgestaan en reeds om 7.15 uur vertrokken uit Gijón. Vooraf moesten we ook nog de toegangskaartjes voor het ponton terugbrengen.
Onderweg foto’s gemaakt van de zonsopgang. En twee kapen gerond om in Ribadeo te geraken. De eerste helft van de tocht moest op de motor maar daarna kwam er een goede wind en behaalden we snelheden van meer dan 6 knopen met het lichtweerzeil.
Het werd een lange tocht van ongeveer 65 zeemijlen.
Na vijven maakten we vast in de jachthaven. Het melden in de jachthavens in Spanje gaat iets moeizamer dan in Frankrijk. Er moet steeds een formulier worden ingevuld en ook worden de paspoorten in iedere haven gecontroleerd.
Het vinden van een eethuisje in Ribadeo was niet gemakkelijk. Toch vonden we een restaurantje met een eenvoudig menu. Het was druk in het centrum van het stadje. Op een markt werden er veel zoete lekkernijen verkocht.
zaterdag 12 augustus 2017: Ribadeo – Viveiro.
Deze tocht is iets gemakkelijker, 32.5 zeemijlen. Doorgaan naar La Coruna is te ver.
We vertrokken om 9.30 uur na een goede nachtrust. Ook nu was er in een groot deel van de route vrijwel geen wind. Op de motor en het grootzeil kunnen we motorzeilen en halen snelheden tot 6 knopen. Daarbij werden we een beetje geholpen door een stroming tot i knoop in onze richting. De laatste 1,5 uur van de tocht kan toch worden gezeild.
Vooral het laatste deel naar Viveiro is mooi. Je vaart door een lange baai omringd door bergen. De digitale kaart komt echt van pas om de ingang van de haven te vinden. Daarna gaan we nog door een toegangskanaaltje naar de jachthaven.
Bij het aanleggen en vastmaken worden we geholpen door een internationaal gezelschap van een Amerikaanse en een Engelse vrouw en een Franse man. Bijna allen zijn vandaag uit uit Ribadeo vertrokken. Ook het aanmelden kostte hier een half uurtje.
We weten nog niet of we hier één of twee nachten blijven. Die knoop wordt tegen de avond doorgehakt. Morgen is er een gunstige wind om naar La Coruna te zeilen.
Bovendien hebben we de kleine stad Viveira goed kunnen bekijken. Hans lopend en ik op de vouwfiets. Vooral de oude binnenstad is de moeite waard om te bezoeken.
Morgen staan we om 7 uur op voor weer een lange tocht van circa 55 zeemijlen.
Zondag 13 augustus 2017: Viveiro - La Coruña.
Het lukt ons om 8.15 uur te vertrekken. Direct nadat we uit de haven zijn kunnen we de zeilen hijsen. Er blijkt af en toe dat er meer wind is dan is toegezegd. Gelukkig gaan we voor de wind. De grootste door ons gemeten windvlaag is 29 knopen. Dat is een windkracht van 7 Beaufort! We hadden het grootzeil reeds gereefd! Vooral rondom de twee kapen die we passeren is het water ruw.
Windguru en windfinder geven niet altijd de juiste waarden aan. Hadden we een ruimere route uit de kust moeten nemen?
Om circa 17.00 uur maken we vast in de Jachthaven Marina Real. Het is de jachthaven in het centrum van La Coruña. We eten ’s avonds bij een Italiaan Il Piccolino. Hans een pizza quattro stagioni met een insalata mixta strazione en ik een costata al Pepe. (Een enorme entrecote) We kunnen er weer tegen. Het uit eten gaan in Spanje is niet te duur.
maandag 14 augustus 2017: La Coruña.
Een vrije dag, het lijkt een vakantie. Uitslapen. Ontbijten. Hans haalt bijna dagelijks baquette. Hier heet het brood pan. Daarna rustig de krant lezen via het internet. Als er veel gebruikers zijn van het net is de verbinding slecht of onmogelijk.
’s Middags boodschappen gedaan. Daarna ben ik op de vouwfiets La Coruña gaan verkennen. Uiteraard eerst het havengebied. Onder anderen langs de andere jachthaven. We hebben niet voor deze haven gekozen vanwege de swell. We waren er voor gewaarschuwd. Door de golfbewegingen vanuit de baai gaat je schip steeds erg heen en weer.
Over een boulevard gefietst naar de toren Hercules. De heuvel waarop de toren staat beklommen maar niet de toren. De toren wordt door veel mensen bezocht.
Daarna op goed geluk de weg naar onze jachthaven terug gezocht en met enige moeite gevonden. La Coruña is een gezellige stad waar het nodige is te zien.
Dinsdag 15 augustus 2017: La Coruña.
Een enorm Duits passagiersschip heeft direct naast de jachthaven vastgemaakt. Het is een schip van Tui met de naam Mein Schiff 4. Hadden ze geen andere naam kunnen verzinnen?
In de stad wemelt het van de Duitse toeristen. Het schip vaart verder naar Le Havre, Zeebrugge, Amsterdam en Bremerhaven.
Tijn gebeld en gefeliciteerd met zijn verjaardag. Hij is nu tien jaar.
Voor de verandering eens lopend de stad verkent. Het centrum ligt op loopafstand.
Het is vandaag een nationale feestdag: Maria Pita. Sommige winkels zijn gesloten.
Niet de restaurants, ’s middags eten we inktvis (pulpa) met een salade. In een te dure tent volgens Hans.

• 16 Augustus 2017 - 16:51

Catrien:

Leuk om op deze manier je verrichtingen te volgen.ik ga nog een week met Marjon naar
    Terschelling. Erg leuk maar ik schrijf maar geen reisverslag. Terschelling is voor jouw ook bekend terrein.jullie eindpunt komt in zicht. Nog goede vaart en genieten van de mooie omgeving.groetjes catrien.